Aquest
2015 el col·lectiu de l’Escola de Voluntaris i Monitors de la Catedral ha celebrat
el seu 20è aniversari, vint anys farcits d’il·lusions, moltes activitats,
conferències i molta generositat, compartint amb tothom els coneixements adquirits
sobre la catedral de Barcelona al llarg d’aquests anys oferint visites de
manera altruista a tots aquells que volen conèixer la nostra catedral.
Són
molts anys d’experiència i formació, i, donada la demanda, ja fa temps que volíem
preparar una activitat especialment dissenyada per a persones invidents, que
finalment es va materialitzar el passat 12 de maig amb una visita pilot.
Hem
partit de la idea que un invident és aquell que veu des de l’interior i el
nostre objectiu és que puguin veure d’aquesta manera, de dins cap enfora,
cercant eines per interpretar la catedral especialment adaptades a les seves
necessitats, procurant que rebin el màxim d’informació mitjançant l’oïda, el
tacte, l’olfacte, i fins i tot el gust, per a què siguin receptors d’aquella
informació que no poden rebre directament els seus ulls.
La
visita pilot va seguir els mateixos paràmetres i recorregut que utilitzem en
les nostres visites guiades, però amb algunes variants, donat que els havíem de
mostrar evidències i això requeria un tracte especial i disposar del permís
corresponent per realitzar el recorregut per zones obertes, aturades per fer
explicacions i demostracions sensorials, per tal que ho poguessin veure tot amb
els quatre sentits.
Visita
pilot del 12 de maig, per l’Escola de Voluntaris de Monitors de la Catedral
A
la porta de la Catedral ens trobàrem amb els Voluntaris i Monitors que ens van
acompanyar durant tot el recorregut i participaren activament donant
explicacions i ajudant en la realització de les experiències sensorials. Es van
fer les presentacions i acreditacions. Ells portaven una targeta amb el seu nom
escrit en Braille i en escriptura per a vidents, que prèviament havien preparat
a petició nostra.
Fotografies.
En Joan Carles es va encarregar d’anar fent fotografies, a la façana, i durant
tot el recorregut, i filmacions dels visitants i de les experiències sensorials
realitzades. En Pere va portar el control de la visita amb els horaris, llocs i
accions a realitzar, seguint un programa prèviament preparat.
Explicacions
sobre la dedicació a la Santa Creu i a Santa Eulàlia, la construcció de la nova
façana, les dues campanes que només es poden veure des de la plaça, els
vitralls opacs des de l’exterior, el vitrall que es veu des de l’exterior a
l’equinocci de primavera, les torres laterals (simulació de forma amb els seus
braços alçats), el cimbori (la nova pedra d’Escòcia i el titani), Manuel Girona
i Sta. Helena, els apòstols, la sirena i el drac i, finalment, l’accés amb dues
portes, amb les inscripcions en llatí (que s’haurien de corregir) preses del
Gènesi.
L’interior
Entrada
en un lloc de culte, de cultura i de caritat. L’aigua beneïda i el senyal de la
Creu.
La
primera acció sensorial va ser olorar la catedral, o millor dit, adonar-se de la
manca d’olors. No hi ha espelmes, no hi ha flors, no se sent olor d’encens.
Aleshores, per recuperar una mica l’antiga olor a catedral, els hi vàrem lliurar
unes làmines de cera d’abella, per sentir el seu tacte i l’olor de la cera i la
mel.
A
continuació van resseguir amb les seves mans la maqueta de la torre i les
teules per reparar les ja malmeses a les teulades, i també la ranura pels
donatius.
Vàrem
caminar per la nau lateral esquerra fins als bancs. Allà la Joana els va
ensenyar, i ho van comprovar, les dues creus gravades, la de la Catedral i la
de Santa Eulàlia.
En
arribar a la porta de Sant Iu, a la part interior, el cap de l’equip de seguretat,
seguint les indicacions de la Secretaria del Capítol, ens va indicar els llocs
als que podíem accedir i les accions que podíem realitzar. Allà es va fer un nou
experiment: ens vàrem col·locar en cercle i cada integrant, inclosos els
Monitors, va rebre un caramel. Es tractava de utilitzar tots els sentits, un
rere l’altre: primer reconèixer l’objecte, després desembolicar-lo i sentir el
so del plàstic com de l’aigua que brolla i baixa pel riu, olorar i tastar,
cadascú un sabor diferent, com a mostra de com s’ha de visitar la Catedral, amb
tots els sentits i no només amb la vista. A tots ens va sorprendre el resultat.
Tots els sentits fets treballar per un pobre caramel!
Davant del Presbiteri
Van
poder seure i tocar el lloc on Antoni Gaudí seia després de sentir missa a Sant
Felip Neri.
Explicacions
sobre la càtedra, el Sant Crist de Frederic Marès, l’altar major i el ciri
pasqual.
La Cripta
Baixada
per l’escala cap a la Cripta agafant-se a les baranes laterals.
Donat
que eren les 09:58 hores, la sagristia era tancada i no disposàvem de la clau. El
propi cap de seguretat, molt amablement, ens va obrir la porta i va romandre
amb nosaltres fins a la sortida per tornar a tancar després.
Asseguts
a les cadires, van escoltar totes les explicacions, intervenint tots els
monitors, sobre la construcció, la galeria del matroneu, la vida de Santa
Eulàlia, els sarcòfags, l’altar i la lipsanoteca i, finalment, la visita de
Joan Pau II.
El Claustre
Al
Claustre havíem previst una sèrie d’experiències sensorials conjuntament amb
les explicacions sobre la vida i cultura que allà es donava:
·
La Font de Sant Jordi:
rodejar-la, sentir l’aigua, tocar el dolls, l’ou com balla...
·
Les 13 oques, l’estany amb
peixos, els tarongers i les palmeres
·
Els estudiants del claustre
i els que hi vivien
·
Els mausoleus dels Girona i
dels Sanllehy
·
Les lloses del gremis: les
eines gravades, els escuts.
·
Antoni Tallander: El
privilegi concedit pel rei Alfons el Magnànim.
La capella de Santa Llúcia
Lloc
especial per a ells, ja que aquesta santa és la patrona dels cecs. La seva
construcció, els sarcòfags. La llum que reflexa al capvespre el vitrall de
l’oest sobre les mans esteses al terra. Un dels visitants va ficar una moneda com
a ofrena a Santa Llúcia i ens va preguntar quantes llumetes s’havien encès.
A
la porta una germana que estava a punt d’agafar l’ascensor va sentir curiositat
i va preguntar de quina manera podien entendre i reconèixer els colors. És
senzill: la sang és vermella, la llet és blanca, la menta és verda, tots els
colors tenen textures diferents. Una taronja és taronja. Així va respondre el
Vicenç, un dels invidents, a la pregunta.
A
la sortida vàrem encendre unes varetes d’encens per recuperar l’ambient interior
catedralici.
En
Vicenç i l’Andreu van encendre dues espelmes votives, tocaren el foc sense
cremar-se i les van apagar immediatament per poder olorar el fum (només s’olora
quan s’apaguen). Després, tornades a encendre, les deixaren al seu lloc.
Les Teulades
Amb
l’ascensor pujàrem a les teulades amb temps suficient per sentir a les 11 en
punt els quarts i les hores de les campanes Honorata i Eulàlia, amb les
explicacions sobre les dues torres, les 13 campanes, l’ofici dels sonadors, els
cargols i la comuna dels sonadors. També sobre la creu de terme i la benedicció
a la ciutat.
A
continuació se’ls va orientar en una visió de 360º, fent servir con a
referència les hores d’un rellotge, per situar les diferents edificacions de la
ciutat que eren per a ells ben conegudes, entre d’altres: l’Hotel Arts, Sta. Maria
del Mar, el carilló de la Generalitat, el Liceu, Sta. Maria del Pi, la Sagrada
Família, etc.
També
els vàrem fer notar els set turons de Barcelona (emulant a Roma) i que, tot i
l’alçada de la Catedral, queda per sota de molts d’ells (per exemple del
Guinardó).
Abans
de baixar amb l’ascensor, l’Andreu ens va fer notar a tots el invidents que hi
havia un cadenat a la part externa de la balconada, des d’on es veu la gàrgola
de l’elefant.
Les capelles
El
recorregut continuà seguint les capelles de la Mare de Déu de la Mercè (descripció
del retaule i per què el rei es va dir Jaume i no Pere com son pare), Sant Marc
(gremi i reixa importants), el Baptisteri (descripció del vitrall, fent
especial esment dels colors, i de la pica de marbre que l’Onofrio Giuliano va
haver de repetir sis vegades).
Al rerecor
Ens
vàrem apropar a una columna i comprovaren la seva composició: un eix central
quadrat envoltat por dotze columnes primes rodones com canyes, així és com es
descarrega el pes de les voltes i de les claus. La Joana els féu notar quantes
persones caldrien per envoltar-la amb els braços estesos.
A
continuació els mostràrem una rèplica d’una clau de volta que posàrem a les seves
mans perquè la poguessin tocar. A continuació entre quatre persones vam aixecar
aquesta peculiar clau de volta, fent que els braços fossin arcs de creuria i
els cossos columnes. Aleshores van tocar la part inferior, on havíem gravat i
pintat de vermell una creu (la de la Catedral) per tal que s’adonessin de com
estaven fets els relleus de les claus de volta.
Eren
les 11:45h, havia acabat la missa a la capella del Santíssim i els celebrants
es dirigien cap a la capella de Sant Pancraç, doncs era la seva festivitat i els
ho vàrem explicar.
El Cor
Asseguts,
les explicacions giraren sobre les dues creus gravades als bancs, el cadiram i
les misericòrdies, l’orde del Toisó d’or. A continuació pogueren seure-hi.
Abans
de finalitzar la visita, encara els esperava una sorpresa. En Josep Maria,
organista de la catedral, ens va fer un gran servei: tocar l’orgue del cor. Què
és una catedral sense música?
Va
ser un petit recital de peces: els goigs, la Patum, el Tantum ergo, el Pange
lingua, etc., amb l’afegit que en Vicenç, que toca l’acordió, també va seure davant
dels teclats. En aquest punt Mn. Martí va venir a saludar-nos amb una gran
deferència.
Sortida i fi de la visita
De
tornada a la façana, ens acomiadàrem amb el propòsit que aquesta visita sigui
el principi de moltes visites que farem a partir d’ara adaptades als
col·lectius que tenen necessitats específiques per interpretar la catedral.
I
no volem acabar aquestes ratlles sense expressar el nostre agraïment a la
Secretaria del Capítol de Canonges pels consells i el vist-i-plau a l’hora
realitzar aquesta experiència, així com a tots els monitors, sense l’ajut del
quals res del que fem seria possible.
Moltes
gràcies a tots!
No hay comentarios:
Publicar un comentario